Vaksinering av katt

Vaksinering er en billig og effektiv måte å beskytte katten mot sykdommer på. I dag vaksinerer vi rutinemessig mot kattepest og katteinfluensa. Disse sykdommene er forårsaket av virus og det finnes per dags dato ingen effektiv behandling mot disse. En vaksine inneholder viruskomponenter som har blitt ufarliggjort og vil derfor ikke føre til sykdom. Kroppen oppdager viruset og tror den har blitt smittet, deretter setter immunforsvaret i gang med produksjon av antistoffer mot vaksinen. Antistoffer er kroppens forsvar mot smittsomme sykdommer. Hvis kroppen senere blir utsatt for viruset, vil immunforsvaret kjenne igjen inntrengeren og disse antistoffene går til angrep og dreper viruset.

Kattepest kan være dødelig for kattunger og katter med nedsatt immunforsvar, som gamle og kronisk syke. De vanligste symptomene er nedsatt almenntilstand, redusert appetitt, oppkast og diaré.

Katteinfluensa er en øvre luftveisinfeksjon, og smitter lett der det oppholder seg mange katter på samme sted (kattepensjonater og utstillinger). Rennende øyne, nese, og hoste er vanlige tegn på sykdommen, man kan også se sår i munnhulen som gjør at katten sikler eller ikke vil spise. Selv om viruset hovedsakelig angriper de øvre luftveiene, kan infeksjonen spre seg til lungene og føre til en lungebetennelse.

Grunnvaksinering av kattunger gjøres fra 8-9 ukers alder, så får de en ny vaksine 3-4 uker senere, og ved 15 måneders alder. Katten vil da være beskyttet mot kattepest og katteinfluensa. For å vedlikeholde beskyttelsen mot katteinfluensa må katten vaksineres årlig, mens mot kattepest vaksinerer man annethvert år. Dersom katten er voksen og ikke har vært vaksinert tidligere, anbefaler vi 2 vaksinasjoner med 3-4 ukers mellomrom, etterfulgt av årlige vaksinasjoner for å bibeholde beskyttelsen.

Vanlige bivirkninger er en liten, øm hevelse på stikkstedet som forsvinner av seg selv i løpet av 1-2 dager. Man kan også se forbigående feber, nysing, hosting, rennende nese, slapphet og nedsatt matlyst i et par dager etter vaksinasjonen.

Kun friske dyr skal vaksineres!

Ring oss i dag for å bestille time til vaksinering!
Dersom du skal ta med deg katten din til utlandet, er det regler for import man må forholde seg til. Les mer om dette på Reise til utlandet.