Tannbehandling av hund og katt

Munnhelse hos hund og katt har lenge vært neglisjert, men heldigvis har det fått økende oppmerksomhet de siste årene. Det er faktisk ikke før de siste tiårene at munnhygiene har blitt tatt på alvor hos oss mennesker, med det resultat at vår foreldregenerasjon er den første som beholder så å si alle de permanente tennene livet ut. Er ikke det litt rart å tenke på?

Tannstein er et hardt, mineralisert belegg som legger seg utenpå tennene, og gir et godt feste for bakterier som siden kan invadere tannkjøtt og spre seg videre innover langs roten. Dette fører til dårlig ånde, betent tannkjøtt, tannverk og mobile tenner som etter hvert faller ut. Dessverre er det mange hunder og katter som ikke klarer å vise at de har smerter i munnen, men svært observante eiere kan ofte merke på hunden at den lettere mister fokus i arbeid, har blitt aggressiv eller ikke spiser like godt som før. Katter kan trekke seg litt unna, være mindre sosiale enn vanlig, eller ha problemer med å ta til seg mat. Som regel merker eier forskjell på dyret i etterkant, når problemet er behandlet og smerten er borte. Vi får ofte tilbakemeldinger om at dyret virker mer tilfreds, har fått bedre matlyst, er lettere å jobbe med og så videre. Tannkjøttbetennelser som utvikler seg til å bli periodontitt, som er en betennelse i vevet som fester tannroten i kjevebenet, kan også føre bakterier videre med seg i blodbanen til andre indre organer. Det er for eksempel påvist en klar sammenheng mellom dårlig tannhelse og hjerteproblemer hos hund.

Det viktigste våpenet mot tannstein er tannbørsten! Lær hunden og katten opp til å akseptere å få børstet tennene allerede fra de er små, og de vender seg også til å bli undersøkt i munnen uten å gjøre mye motstand. Men fortvil ikke – selv en gammel hund eller katt kan trenes til å akseptere tannpussen med litt tålmodighet og rikelig med godbiter. Riktig fôr er også forebyggende mot tannstein, vi anbefaler å gi tørrfôr av god kvalitet som ikke bløtes opp. Spør oss om råd dersom du har en katt eller hund med tannproblemer!

Valper og kattunger bytter ut de sylskarpe melketennene sine med permanente tenner fra 4 måneders alderen, og da blir de ekstra ivrige på å bite på ting. Man vil også merke at de får ganske dårlig ånde i denne perioden mens tannfellingen pågår, og dette varer til de nye tennene har kommet frem. Hos valper av små hunderaser er det ikke uvanlig at tannfellingen noen ganger er mangelfull, det vil si at dyret ikke feller alle melketennene og får et dobbelt tannsett. Dette er viktig å følge opp da doble tannsett som ikke blir korrigert tidsnok ofte fører til feil tannstilling, som igjen disponerer for problemer. Vi anbefaler en tannsjekk på valper når de er rundt 6 måneder gamle for å kontrollere at tannfellingen forløper normalt.

De vanligste tannsykdommene vi ser hos katt er periodontitt og tannresorpsjon. Periodontitt er forklart ovenfor. Man har ikke helt klart å kartlegge hva som forårsaker tannresorpsjon enda, men det som skjer er at cellene som bryter ned tannvev blir hyperaktive og gir skader i krone og røtter. Dette er en svært smertefull tilstand, og behandlingen er å trekke tennene som er affisert.

Vi har en ny, moderne tannunit her på klinikken med ultralyd-scaler, poleringsenhet og high-speed bor. Ring oss i dag for en time til tannsjekk!